GDPR Live: nog veel werk aan de winkel

Gisteren vond het congres GDPR Live plaats. Precies een maand voor de invoering van de GDPR. Bij de ontwikkeling van dit congres was het mijn idee om organisaties te helpen om de laatste puntjes op de i te zetten om te voldoen aan de GDPR. Volgens mij hebben we daarin goede stappen gezet.

Ik was erg blij dat ondanks perikelen in Den Haag tweed kamerlid Kees Verhoeven tijd heeft gemaakt om met de deelnemers in gesprek te gaan en een stuk politieke duiding te bieden. Rachel Marbus van KPN stond vooral stil bij het buikgevoel: Soms mogen dingen wel, maar deugen ze niet. Een verfrissende kijk op het onderwerp. Anja Dekhuijzen zorgde als ‘privacy laywer of the year’ voor het juridische kader. De dag werd afgesloten door Rion Rijker die als privacy officer bij Pensioenfonds PGB stil stond bij awareness van medewerkers. Verder bestond het programma uit actuele gevaren en de oplossingen hiervoor.

We zijn hard aan het rennen naar 25 mei, maar is het dan klaar? Gisteren is me wel duidelijk geworden dat er nog veel werk aan de winkel is. Een gedegen privacy strategie is noodzakelijk om vertrouwen van klanten, burgers en stakeholders te winnen en te houden. Organisaties moeten een visie ontwikkelen rondom privacy en de positie van privacy binnen de organisatie.

Ik wil de deelnemers, sprekers en partners bedanken voor de leuke en leerzame dag. Ik heb genoten van de interactie en hoop dat we middels het event de deelnemers weer een stap verder hebben geholpen.

Er is nog veel werk aan de winkel! Komende maanden ga ik werken aan het Data Privacy congres. Dit gaat plaatsvinden op 18 september. Het doel van dit congres is om deelnemers verder te helpen bij het creëren van een privacy strategie.

Vorderingen kun je volgen via: https://privacy.heliview.nl/

Mocht je ideeën hebben of wil je hierbij betrokken worden, stuur me een berichtje.

Martijn Snels